17 February 2011

Saya Mahu "KEADILAN" Dari Blog "Portal Kerajaan Malaysia"

Hai, dah lame I tak mengarang.. Ini merupakan entry semangat. Saya mahu KEADILAN dari blog saya. Ini dari kisah tragedy pembantu rumah yang I alami pada awal tahun lepas.Kronologi nye dari sini, sini, dan sini. Secara jujurnya mmg sampai sekarang pon macam2 rasa menghantui kalau ingatkan balik pasal tu. 


Keadilan yang I mahukan di sini adalah dari tampuk pimpinan kita. Secara logik nye, mengape bile rakyat kita a.k.a majikan jadi mangsa dalam isu2 pembantu rumah, hak kita tak terbela? kite x ada channel utk kite adukan. Bende simple saje, kalau maid lari, majikan akan kene denda RM250 oleh Imigresen. Itu kalau maid lari dan x jumpe dah. Dalam kes I, maid ada, then selamat lah RM250 saya tu. Tunjukkan copy tiket balik die saje ke Imigresen. Logiknye, kenape mangsa yang didenda? Sudahlah keselamatan anak I terabai mase tu. mmg Alhamdulillah, Tuhan saja yang menolong, berhadapan dengan maid yang mase tu mencabar I untuk pukul die n report ke polis, pergi ke imigresen dapat pulak perkhabaran macamtu, nasib baek x kene denda kan. Tapi macamana dengan orang laen yg maid nyer betul2 lari. Majikan boleh buat x reti dgn x report ke Imigresen tapi macamane dengan orang yang suke follow procedure sbb xnak ade isu laen timbul di mase depan. Terkilan dan hampa.Bertambah2 hampa dengan reaksi kita dengan provokasi2 yang melampau dari sana tu. Selepas selesai urusan Imigresen mase tu, I dan husband x habis2 berbincang pasal topik ni.Sampai sekarang fikir kenapa, hak majikan dalam isu pembantu rumah seakan dinafikan atau ditidakkan. Bukannya tidak pernah dengar cerita macam2 pasal perilaku mereka terhadap anak2 jagaan, kat youtube pon ade bukti.  
Tapi kenape, kan? Majikan yang terpaksa deal dengan pembantu2 yang 5001 karenah.. karenah ejennye lagi. lebih kurang saje. 


agaknye bile terkena batang hidung sendiri baru ade penguatkuasaan, kot. 

....................................................................................................................................................................

Artikel ini ditulis sebab saya mengidam iPad percuma MySuperKids. SertaiBengkel Adsense di laman web buat duit online & mulakan gaya hidup sihat dengan vitamin semulajadi ShakleeTrialPack